نقش مؤثر سامانه هوش تجاری BI در بهبود عملکرد مراکز درمانی

نقش مؤثر سامانه هوش تجاری BI در بهبود عملکرد مراکز درمانی

همانطور که می دانیم مراکز درمانی همواره با مجموعه ای از اطلاعات مفید سر و کار دارند که نیاز به تجزیه و تحلیل و گزارش دهی مستمر می باشد. بنابراین این مراکز به یک ابزار تحلیلی مفید و در دسترس نیاز دارند تا بتوانند به نتایج کاربردی و سودمند برسند. سامانه هوش تجاری BI از ابزارهای تحلیلی کاربردی در حوزه سلامت می باشد که می توان از آن برای هدایت بینش های مبتنی بر داده و بهبود مراقبت از بیمار استفاده کرد.

سامانه هوش تجاری BI بالینی و اهمیت آن در مراکز درمانی

مراکز درمانی می توانند از سامانه هوش تجاری برای ذخیره سازی اطلاعات بیماران و امنیت آن ها در یک منبع متمرکز داده و همچنین تجزیه و تحلیل اطلاعات و به اشتراک گذاری گزارش های به دست آمده از آن ها در میان بخش های مختلف خود جهت تصمیم گیری های کارآمد استفاده کنند. که به آن سامانه هوش تجاری BI بالینی می گویند.

سامانه هوش تجاری بالینی از اهمیت بالایی برخوردار است. چرا که به مراکز درمانی کمک می کند در مقابل حجم زیادی از اطلاعات مانند پرونده الکترونیک سلامت، بازخورد بیماران و داده های مالی دچار سردرگمی نشوند. سامانه BI به عنوان یک راه حل متمرکز به مراکز درمانی امکان دسترسی آسان و سریع را به همه داده‌ها فراهم می‌کند تا از این طریق شاخص‌های کلیدی عملکرد و نتایج بیماران را ارزیابی کنند. در واقع به عنوان یک تحلیلگر عمل می کنند.

نمونه هایی از خدمات هوش تجاری BI در مراکز درمانی

مراکز درمانی از سامانه هوش تجاری بالینی در بسیاری از فرآیند های عملیاتی خود از جمله موارد زیر استفاده می کنند:

بهبود مراقبت از بیمار. سامانه هوش تجاری با ترکیب انواع گزارش ها و سوابق پزشکی، داده های دقیقی را در مورد سلامت بیمار فراهم می کند. درک سوابق، علائم فعلی، خطرات ارثی و احتمال ریسک به پزشکان اجازه می دهد تا شرایط بهینه را برای مراقبت های درمانی ایجاد کنند.

پیش بینی نیازهای بیماران. سامانه هوش تجاری می تواند اقدامات لازم را برای اهداف خرد و کلان تعیین شده پیش بینی کند. به عنوان مثال، پیش بینی ابتلای بیماران در طول فصل آنفولانزا و تعیین بیمارانی که نیاز به مراقبت های ویژه دارند.

درمان اختصاصی. به این معنی که هوش تجاری با جمع آوری داده ها و تجزیه و تحلیل آن ها، روابط بین آن ها را مشخص می کند. این کار به پزشک اجازه می دهد تا درمان را برای بیمار با توجه به نیازهای خود او تنظیم کند. به عنوان مثال، به تعیین درصد موفقیت عمل جراحی، وضعیت فعلی بیمار و احتمال افزایش لخته شدن خون کمک می کند.

تصمیم گیری های سریع. هوش تجاری داده های بیمار را در یک منبع مرکزی ذخیره می کند و دسترسی آسان را برای بخش های مختلف مرکز درمانی فراهم می کند. در موارد بحرانی، زمانی که پزشک اطلاعات کافی در مورد بیمار ندارد، می توان اطلاعات مربوط به آنها را از بخش های دیگر دریافت و به موقع اقدام کرد.

برنامه ریزی مالی. هوش تجاری داده های بالینی، اقتصادی و عملیاتی را جمع آوری کرده و ردیابی شاخص های کلیدی عملکردی را آسان می کند. برای مدیران مراکز درمانی، این فرصتی است برای تعیین امکان‌سنجی هزینه‌های خاص، بهینه‌سازی محاسبه صورت‌حساب و توزیع وجوه بین بخش‌ها.

هماهنگی و برنامه ریزی کارکنان بر اساس حجم بیماران

بهبود مدیریت مراکز درمانی با سامانه هوش تجاری

بهبود مدیریت مراکز درمانی با هوش تجاری

بهبود مدیریت مراکز درمانی با هوش تجاری

 

مدیران مراکز درمانی می توانند شاخص های کلیدی عملکرد مرکز خود را مانند رضایت بیمار، ایمنی بیمار، نسبت پرسنل به بیمار، مدت زمان انتظار بیمار، نرخ پذیرش و سایر موارد را با استفاده از داشبورد هوش تجاری نظارت کنند. این کار باعث صرفه جویی در زمان شده و به مدیران اجازه می دهد تا با استفاده از این اطلاعات، با اهداف تعیین شده هماهنگ شوند و از سوی دیگر معیارهای انتخابی را بهبود بخشند. همچنین مدیران مراکز درمانی خصوصی می توانند با به کارگیری سامانه هوش تجاری و شناسایی روندهای بازار برای توسعه یک استراتژی رقابتی اقدام کنند.

ویژگی های اصلی سامانه BI برای مراقبت های درمانی

مراکز درمانی امکان دارد در حال حاضر یک یا چند ابزار تحلیلی داشته باشند که بخش هایی از هوش تجاری را انجام دهند. برای مثال، اکثر مراکز درمانی یک سیستم حاکمیت داده‌ برای محافظت از حریم خصوصی سوابق پزشکی بیماران جهت انطباق با مقررات و تأیید کیفیت داده‌ها را دارند. علاوه بر این، ممکن است سازمان شما از قبل یک ابزار تجزیه و تحلیل مجزا برای به اشتراک گذاری داده ها با سایر مراکز داشته باشد. با این حال، نرم سامانه BI برای تنظیمات درست مراقبت های درمانی، همه این ابزارها را در یک پلتفرم با کاربری آسان ادغام می کند.

از سوی دیگر در گذشته، برای مراکز درمانی رایج بود که داده های خود را در بخش های جداگانه ای ذخیره کنند، به طوریکه داده های مالی از داده های بیمار و داده های بیمار از داده های عملیاتی جدا سازی شده بود. با  ترکیب همه این داده ها در یک مکان واحد، ابزارهای تحلیلی می توانند از همه داده های مربوطه برای یافتن ارتباط بین آنها استفاده کنند. این مجموعه از منابع داده ها مستقیماً بر مراقبت از بیمار تأثیر می گذارد. چرا که در مراکز درمانی، مراقبت از بیمار زمانی بهبود می یابد که پزشکان، دیدگاه واحدی از کل سوابق بیمار داشته باشند. پلتفرم‌های نرم‌افزار BI می‌توانند با تجسم نتایج بیمار در نمودارهایی، آن ها را با سایر بخش‌ها به اشتراک بگذارند. با داده های مشترک، مراقبت های درمانی می تواند جامع و مشارکتی باشد.

یکی دیگر از ویژگی های سامانه BI درمراکز درمانی، فراهم ساختن زیرساخت های لازم برای مراقبت‌ های بهداشتی و درمانی از راه دور است.

نقش سامانه BI بالینی در بهبود مراقبت از بیمار

نقش BI (هوش تجاری) بالینی در بهبود مراقبت از بیمار

نقش سامانه BI بالینی در بهبود مراقبت از بیمار

 

سامانه BI بالینی می تواند به پزشکان برای انتخاب نوع درمان مناسب کمک کند. به عنوان مثال، ادغام سوابق پزشکی بیماران در پرونده الکترونیک سلامت آن ها می تواند پزشکان را در صورت تداخل دارویی جدید تجویز شده با داروی دیگری آگاه کند.

همچنین هوش تجاری می‌تواند به بیماران کمک کند تا در برنامه درمانی خود مشارکت بیشتری داشته باشند. به این صورت که مراکز درمانی می‌توانند داشبوردهایی را برای دریافت نوبت اینترنتی، تکمیل مدارک آنلاین و مشاهده صورت‌حساب برای بیماران ایجاد کنند. همچنین بیماران می توانند از امنیت داده های خود اطمینان حاصل کنند، زیرا این پلتفرم ها به گونه ای طراحی شده اند که داده ها عین سهولت در دسترسی، ایمن و رمزگذاری شده می باشند. وقتی مراقبت های درمانی برای بیماران راحت باشد، باعث تجربه خوبی برای آن ها شده و امکان حضور مجدد آن ها در مرکز بیشتر می شود.

مراحل اجرای سامانه هوش تجاری در مراکز درمانی:

  • استخراج داده ها از چندین منبع دریافت و سپس در یک مرکز داده بارگذاری و تبدیل می شود. تبدیل به معنای تغییر ساختار، تجمیع، تبدیل به واحدهای اندازه گیری و ایجاد داده های جدید است.
  • ذخیره سازی، ساختاربندی و تجزیه و تحلیل داده ها. همه داده های تفصیلی از بخش های گوناگون در یک پایگاه اطلاعاتی واحد، ترکیب و هماهنگ می شوند.
  • تولید و کشف اطلاعات مفید از مجموعه داده های موجود برای تصمیم گیری بر اساس آمار، طبقه بندی، پیش بینی و مدل سازی.
  • ارائه داده ها در قالب گزارش های تصویری. این گزارش ها می توانند فرمت های خاصی داشته باشند و به صورت تحلیل های تخصصی ارائه گردند.
  • سیستم هوش تجاری داده های خارجی و داخلی را یکپارچه می کند و این امکان را به بیمارستان ها می دهد تا در هنگام کار با داده‌های تحلیلی و تولید گزارش‌های عملیاتی و استراتژیک، حجم زیادی از کارهای روزمره را حذف کنند.

آینده  هوش تجاری بالینی

حوزه سلامت برای بهبود کیفیت خدمات در عملیات مراقبت های درمانی بیماران، به ادغام جریان های کاری خود به سمت سیستم فناوری اطلاعات روی آورده که توانسته است به شناسایی چندین روند در هوش تجاری بالینی دست پیدا کند. از سوی دیگر بیماران خواستار یک برنامه درمانی مشخص با توجه به سوابق خود هستند و به دنبال مراکزی می باشند که بتوانند به سوابق آنها دسترسی داشته باشند. مدیران مراکز درمانی می‌توانند از BI جهت ایجاد داشبورد برای پورتال‌ و برنامه‌های تلفن همراه بیماران استفاده کنند تا بیماران احساس مشارکت بیشتری در مراقبت‌های درمانی خود داشته باشند. همچنین بیماران می‌توانند با تکمیل نظرسنجی، به‌طور خودکار آن داده‌ها را برای تجزیه و تحلیل BI در انبار داده آپلود کنند.

سامانه BI بالینی با قابلیت کاهش زمان تجزیه و تحلیل اطلاعات جهت کشف نتایج از داده های بیمار، مانند نظرسنجی از خدمات کمک می کند.

در آخر

استفاده از سامانه هوش تجاری در ارتقای تصمیم گیری در مراکز درمانی می ‌تواند با بهبود بهره وری و کارایی در بخش‌ های مختلف از جمله مراقبت از بیماران، مدیریت، امور مالی و اداری و به طور کلی بهبود کلی یک سازمان درمانی را ممکن سازد.

سامانه هوش تجاری می تواند یک مزیت دیگری برای مدیریت مراکز درمانی ایجاد کند. به این صورت که تصمیمات را با اعداد و ارقام به شکل یک نمودار به نمایش بگذارد تا با شناسایی و اشراف به وضعیت موجود، امکان اقدامات پیش بینی شده را فراهم سازد.

هوش تجاری بالینی تا رسیدن به حداکثر قابلیت های ممکن خود فاصله زیادی دارد و زمینه فعالیت در این حوزه جهت بهبود بهداشت و درمان کاملا ضروری و لازم است.

اگر تصمیم دارید با کمک تجزیه و تحلیل داده ها و با استفاده از داشبورد مدیریتی، به یک مرکز درمانی شناخته شده در حوزه سلامت تبدیل شوید، با کوشان تک تماس بگیرید تا به تمام آنچه که در این مسیر نیاز دارید برسید.

منابع: وب سایت tableau.com

وب سایت gloriumtech.com

نظرات خود را اضافه کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


× پشتیبان فنی