8 عملکرد اصلی پرونده الکترونیک سلامت EHR چیست؟

8 عملکرد اصلی پرونده الکترونیک سلامت EHR چیست؟

پرونده الکترونیک سلامت (Electronic health record) مجموعه ای متشکل از اطلاعات جمعیت شناختی، درمانی، بهداشتی و مراقبتی بیماران و عموم مردم است که در قالب دیجیتال ذخیره می شود. این پرونده پزشکی الکترونیکی شامل 8 عملکرد زیر می باشد که در ادامه به تشریح هر کدام از آن ها می پردازیم:

  1. منبع جامعی از اطلاعات و داده های سلامت
  2. مدیریت نتایج
  3. ثبت دستورات پزشکی و مدیریت آن
  4. دسترسی آسان به داده های پزشکی و ارتباطات الکترونیکی
  5. پشتیبانی از تصمیمات بالینی
  6. پشتیبانی از بیمار
  7. بهبود فرایندهای اداری
  8. گزارش دهی و مدیریت سلامت جمعیت

عملکردهای اصلی پرونده الکترونیک سلامت چیست؟

منبع جامعی از اطلاعات و داده های سلامت

پرونده الکترونیک سلامت، پرونده های پزشکی کاغذی را با اطلاعات بالینی و جمعیت شناختی الکترونیکی بیماران جایگزین می کند.  با EHR، به اطلاعات بیمار مانند سوابق پزشکی، تشخیص، نوع بیماری، نحوه درمان و نتایج آزمایشات دسترسی سریعی خواهید داشت. از آنجا که EHR می تواند داده های بیشتری نسبت به پرونده های کاغذی داشته باشد، سابقه پزشکی می تواند کاملتر باشد و مراقبت از بیمار را بهبود بخشد. اما قابلیت استفاده از داده های EHR باید طوری طراحی شود که نیاز پزشکان را پاسخگو باشد و آنها با حجمی از اطلاعات اضافی روبه رو نشوند. بنابراین EHR خود را برای پاسخگویی به نیازهای خود سفارشی سازی کنید.

مدیریت نتایج

ثبت نتایج آزمایشگاه در پرونده های پزشکی کاغذی می تواند زمان بر، دارای خطا و یا منجر به نتایج نادرست شود. عملکرد اصلی EHR، ساده سازی مدیریت نتایج، نتایج کارآمد آزمایش و بهبود مراقبت از بیمار است. EHR مانند سیستم های اطلاعاتی، به شما امکان دسترسی سریعتر به نتایج آزمایشگاه را می دهد و به شما امکان می دهد تا نتایج غیرطبیعی را سریعتر تشخیص داده و به آنها رسیدگی کنید. EHR همچنین با نمایش خودکار نتایج آزمایشگاهی قبلی، انجام آزمایشات اضافی را کاهش می دهد. علاوه بر آن پرونده الکترونیک سلامت به شما امکان می دهد، نتایج آزمایش را با بیماران و سایر ارائه دهندگان به اشتراک بگذارید و آنها را در پرونده الکترونیک سلامت خود وارد کنید. این به اشتراک گذاری نتایج، تعامل و مراقبت از بیمار را بهبود می بخشد.

ثبت دستورات پزشکی و مدیریت آن

ثبت الکترونیکی دستورات پزشک یکی دیگر از عملکردهای اصلی EHR است. در یک سیستم EHR ، می توانید نتایج آزمایشات، داروهای تجویزی، رادیولوژی و حتی مشاوره را ثبت کنید. ثبت تجویز الکترونیکی می تواند گردش کار را بهبود بخشد و خطاها را کاهش دهد. به عنوان مثال، دستورات الکترونیکی می توانند به تجویزهای از دست رفته و سردرگمی ناشی از خط ناخوانا پایان دهد. همچنین می تواند از دستورات تکراری مشکوک جلوگیری کند و به طور خودکار سفارشات مربوطه را ثبت کند. این امر، زمان پر کردن نسخه بیمار را کاهش می دهد و در نتیجه رضایت بیمار و کیفیت مراقبت را افزایش می دهد. دستورات الکترونیکی همچنین می توانند با حذف هزینه های تولید و ارسال فرم های کاغذی برای تجویز ها و نتایج صرفه جویی کنند.

ثبت تجویزهای دارویی با نسخه الکترونیکی از طریق EHR نیز می تواند به دلایل زیر مفید باشد:

  • بهبود عملکرد پزشکان
  • کاهش خطاهای دارویی جهت مشخص شدن دوزهای دارویی نادرست
  • داروهای پیشنهادی را بر اساس سابقه بیمار بررسی می کند. این بررسی خودکار نشان دهنده آلرژی یا تداخل با داروهای موجود است.
  • می توانید نسخه ها را برای اطمینان از پوشش بیمه بررسی کنید.

 

دسترسی آسان به داده های پزشکی و ارتباطات الکترونیکی

پرونده الکترونیک سلامت و دسترسی آسان به داده های پزشکی

پرونده الکترونیک سلامت و دسترسی آسان به داده های پزشکی

 

پرونده الکترونیک سلامت وعده دسترسی سریعتر و آسانتر به پرونده های پزشکی و داده های قابل اشتراک گذاری را می دهد. همچنین به شما امکان می دهد داده ها را با ارائه دهندگان دیگر به اشتراک بگذارید و هماهنگی مراقبت را بهبود بخشید. علاوه بر آن می توانید داده ها را با بیماران به اشتراک بگذارید تا میزان مشارکت آنها در مراقبت افزایش یابد. پرونده های الکرونیکی دارای پیام های الکترونیکی داخلی، پورتال بیمار و اتصال ایمیل هستند. این امر امکان برقراری ارتباط سریع بین ارائه دهندگان و بیماران را فراهم می سازد. ارائه دهندگان می توانند به راحتی نتایج آزمایشگاه، درخواست ارجاع و سوالات را به اشتراک بگذارند. این ارتباط سریع بین ارائه دهندگان، هماهنگی مراقبت را بهبود می بخشد و آزمایشات تکراری را کاهش می دهد.

سیستم EHR ارتباط بین ارائه دهنده و بیمار را تقویت می کند و باعث می شود بیماران بیشتر در مراقبت های خود همکاری کنند. از طریق یک پورتال EHR، بیماران می توانند به ارائه دهنده خود پیام دهند، نتایج آزمایشگاه را مشاهده و وقت نوبت خود را برنامه ریزی کنند.

پشتیبانی از تصمیمات بالینی

پرونده الکترونیک سلامت دو نوع اصلی تصمیم گیری را ارائه می دهد: یادآوری ها و هشدارها و تشخیص و درمان الکترونیکی

یادآوری ها و هشدارها شامل موارد زیر است:

  • نشانه هایی برای دوزهای دارویی نامناسب
  • هشدار در مورد تداخلات احتمالی دارویی
  • یادآوری به پزشکان برای ارائه غربالگری مناسب جهت مراقبت های پیشگیرانه

این ابزارهای اندازه گیری بالینی می توانند خطاها را کاهش دهند و پیشگیری را در عمل شما بهبود بخشند. به عنوان مثال، EHR به پزشکان یادآوری می کند که واکسن، غربالگری سرطان و غربالگری قلب و عروق در چه فواصلی مناسب است. ابزارهای تشخیص و درمان الکترونیکی بیمار پیچیده تر هستند. ابزارهای تشخیصی می توانند به پزشکان در تشخیص شرایط پیچیده کمک کنند. با استفاده از این ابزارها، می توان زمان لازم برای دریافت تشخیص بیمار و تعداد دفعات تشخیص اشتباه را کاهش داد. همچنین، ابزارهای پشتیبانیEHR  می توانند برنامه ها و دستورات درمانی را که ممکن است به آخرین دستورالعمل های بالینی پایبند نباشند، نشان دهند. با رعایت دستورالعمل ها، می توانید کیفیت مراقبت را بهبود بخشید و رد ادعاها را کاهش دهید.

پشتیبانی از تصمیمات بالینی می تواند به عملکرد شما در بهبود کیفیت مراقبت، کاهش خطاها و تشخیص و درمان سریعتر کمک کند. این ابزارها می توانند کیفیت، رضایت بیماران و کارآیی برنامه مراقبت شما را افزایش دهند.

پشتیبانی از بیمار

پرونده الکترونیک سلامت و پشتیبانی از بیمار

پرونده الکترونیک سلامت و پشتیبانی از بیمار

 

آموزش و حمایت از بیماران برای مدیریت بیماری های مزمن ضروری است. پرونده الکترونیک سلامت می تواند به شما در ارائه آموزش مناسب و به موقع به بیمار کمک کند. EHR می تواند برای دسترسی آسان، مجموعه ای از مطالب آموزشی را ارائه دهد. همچنین می تواند دستورالعمل های پیگیری و برنامه های درمانی ایجاد کند که بیماران از مراحل بعدی درمان خود مطلع شوند. پورتال بیماران در EHR می تواند به بیماران در دسترسی به موارد آموزشی الکترونیکی و برنامه های درمانی کمک کند. در نهایت، سیستم های EHR می توانند با برنامه های سلامت از راه دور و نظارت از راه دور ادغام شوند. این برنامه ها می توانند به شما در ردیابی پیشرفت بیمار بین فواصل مراجعه به مطب کمک کنند.

  • بهبود فرایندهای اداری

پرونده الکترونیک سلامت می تواند به شما در بهبود برنامه ریزی، صورتحساب و مدیریت مطالبات کمک کند. به عنوان مثال، پورتال های بیمار به بیماران اجازه می دهند تا بدون تماس با شما، نوبت خود را به صورت الکترونیکی رزرو کنند. ثبت الکترونیکی همچنین با الزام بیماران به وارد کردن داده های خود، زمان ورود اطلاعات توسط شما را کاهش می دهد.

EHR همچنین می تواند به شما در ساده سازی شیوه های مدیریت صورتحساب کمک کند. به عنوان مثال، EHR می تواند پوشش بیمه ای بیمار برای آزمایش ها و داروها را تأیید کند و رد پوشش را کاهش دهد. همچنین می تواند به شما در درخواست تأیید و مجوزها کمک کرده و زمان انتظار را کاهش دهند.

  • گزارش دهی و مدیریت سلامت جمعیت

اگر مرکز شما چندین نوع بیمه را می پذیرد، احتمالاً با بسیاری از الزامات گزارش مواجه می شوید. EHR می تواند به شما کمک کند تا شرایط گزارش خود را به راحتی انجام دهید و داده ها را از سراسر سیستم بدون نیاز به وارد کردن دستی اطلاعات یا بیرون کشیدن از نمودارهای کاغذی بگیرد. EHR همچنین می تواند به شما کمک کند تا سلامت جمعیت بیماران خود را با دسترسی ساده به شاخص های کلیدی کیفیت مدیریت کنید. از طریق نظارت منظم، می توانید مناطق مشکل دار را شناسایی کرده و به سرعت آنها را برطرف کنید. به این ترتیب، داشبورد هوش تجاری می تواند به شما در بهبود کارایی و کیفیت مراقبت هایی که ارائه می دهید، کمک کند.

شرکت کوشانتک با اشراف به مزایای EHR جهت بهبود خدمات سلامت عمومی کشور، یکی از جامع ترین نرم افزارهای پرونده الکترونیک سلامت در ایران را طراحی کرده که قابلیت ثبت بسیاری از اطلاعات مورد نیاز بیماران و کادر پزشکی از جمله نسخه های دستی و الکترونیکی، اطلاعات اولیه تا اطلاعات پیشرفته ای همچون ویدئو اتاق عمل، نتایج آزمایشگاه، رادیولوژی و بسیاری از موارد دیگر را شامل می شود. این نکته قابل توجه است که این نرم افزار امکان اتصال به تمام HIS های کشور را دارا می باشد.

در آخر

باتوجه به 8 عملکرد گفته شده از پرونده الکترونیک سلامت، شناخت نحوه ی کار و امکاناتی که قبل از راه اندازی این نرم افزار نیاز دارید، بسیار اهمیت دارد. بنابراین می توانید با کوشان تک تماس بگیرید تا به شما در چگونگی انتخاب بهترین گزینه کمک کنیم.

منبع: وب سایت tempdev.com

نظرات خود را اضافه کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


× پشتیبان فنی