هوش تجاری چیست؟ دلایل اهمیت BI برای کسب و کارها

هوش تجاری چیست؟ دلایل اهمیت BI برای کسب و کارها

هوش تجاری (BI) ترکیبی از تجزیه و تحلیل تجارت، داده کاوی، تجسم داده، ابزار و زیرساخت داده ها و بهترین روش ها برای کمک به سازمان ها در تصمیم گیری های مبتنی بر داده است. در واقع هنگامی که اطلاعات کاملی از داده های سازمان خود داشته باشید و از این داده ها برای ایجاد تغییرات، از بین بردن ناکارآمدی ها و تطابق سریع با تغییرات بازار یا عرضه استفاده کنید، از هوش تجاری مدرن برخوردار هستید. در این مقاله از مجله کوشان تک به معرفی مقدمه ای از هوش تجاری (BI) و تاثیر آن در رشد و توسعه ی سازمان ها می پردازیم.

معرفی هوش تجاری (BI)

هوش تجاری دانشی است که فرایندها و روش های جمع آوری، ذخیره ، تجزیه و تحلیل داده ها از عملیات یا فعالیت های تجاری را برای بهینه سازی عملکرد سازمان ها پوشش می دهد. همه این موارد برای ایجاد یک دیدگاه جامع از یک کسب و کار و برای کمک به مدیران در تصمیم گیری بهتر استفاده می شود.

طی چند سال گذشته، BI به گونه ای تکامل یافته است که شامل فرآیندها و فعالیت های بیشتری برای کمک به بهبود عملکرد سازمان ها است. این فرآیندها شامل موارد زیر است:

جست و جوی داده: استفاده از پایگاه داده، آمار و هوش مصنوعی برای کشف مجموعه ای بزرگ از داده ها.

گزارش دهی: به اشتراک گذاشتن تجزیه و تحلیل داده ها با مدیران تا آن ها بتوانند نتیجه گیری و تصمیم گیری کنند.

معیارهای عملکرد و محک زدن: مقایسه داده های عملکرد فعلی با داده های قدیمی برای پیگیری و شناسایی عملکرد مناسب برای رسیدن به اهداف. معمولاً این فرآیند با استفاده از داشبوردهای مدیریت سفارشی انجام می گیرد.

تجزیه و تحلیل توصیفی: استفاده از تجزیه و تحلیل مقدماتی داده ها برای کشف این که چه اتفاقی افتاده است.

پرس و جو: پرسیدن سوالات خاص و یافتن پاسخ از مجموعه ی داده ها.

تجزیه و تحلیل آماری: گرفتن نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل توصیفی و کاوش بیشتر داده ها با استفاده از آمارها برای رسیدن به دلایل و چگونگی انجام یک فرآیند.

تجسم داده ها: تبدیل تجزیه و تحلیل داده ها به نمایش های بصری مانند نمودارها و هیستوگرام ها برای استفاده آسانتر از داده.

تجزیه و تحلیل بصری: کاوش داده ها از طریق داستان سرایی بصری برای یافتن یک تجزیه و تحلیل مفید.

آماده سازی داده ها: جمع آوری چندین منبع داده، شناسایی ابعاد و آماده سازی اندازه های آن، برای تجزیه و تحلیل داده ها.

چرا هوش تجاری مهم است؟

 

هوش تجاری به شرکت ها در تصمیم گیری های مبتنی بر داده کمک می کند

هوش تجاری به شرکت ها در تصمیم گیری های مبتنی بر داده کمک می کند

 

هوش تجاری می تواند با نشان دادن داده های فعلی و قدیمی مورد نیاز در یک تجارت، به شرکت ها در تصمیم گیری بهتر کمک کند. تحلیلگران می توانند از BI برای ارائه عملکرد و معیارهای رقبا استفاده کنند تا سازمان عملکرد کارآمدتری داشته باشد. همچنین تحلیلگران با کمک BI می توانند با به سادگی، روند بازار را برای فروش بیشتر و افزایش درآمد خود تغییر دهند. همچنین داده های صحیح و موثر می توانند برای استخدام نیروهای جدید نیز کمک کننده باشند.

فرآیندهای هوش تجاری که می تواند به شرکت ها در تصمیم گیری هوشمندتر و مبتنی بر داده کمک کند:

  • مشخص کردن راه های افزایش سود
  • تحلیل رفتار مشتری
  • تجزیه و تحلیل داده های رقبا
  • پیگیری عملکردها
  • بهینه سازی عملیات
  • پیش بینی درصد موفقیت
  • پیگیری روند بازار
  • کشف مسائل یا مشکلات

هوش تجاری چگونه کار می کند؟

مشاغل و سازمان ها سوالات و اهدافی دارند. برای پاسخ به این سوالات و پیگیری عملکرد سازمان ها برای رسیدن به اهداف، آن ها داده های لازم را جمع آوری و تجزیه و تحلیل می کنند و تعیین می کنند که برای رسیدن به اهداف خود چه اقداماتی را انجام دهند.

اما از لحاظ فنی، داده های خام از مشاغل جمع آوری می شود، سپس داده ها پردازش و در انبارهای داده ذخیره می شوند. پس از ذخیره شدن، کاربران می توانند به داده ها دسترسی پیدا کنند و فرآیند تجزیه و تحلیل برای پاسخ به سوالات کسب و کار را آغاز کنند.

مزایای استفاده از سیستم های هوش تجاری (BI)

هوش تجاری چیزی فراتر از یک نرم افزار است. هوش تجاری در واقع یک فرآیند تکنولوژی محور برای تحلیل داده ها است. این فرآیند به مدیران کسب و کارها کمک می کند تا بتوانند عوامل موثر بر پیروزی و شکست پروژه های خود را به درستی شناسایی کنند. در ادامه مزیت های هوش تجاری را بیان می کنیم که باعث موفقیت سازمان شما در دنیای واقعی می شود.

افزایش کارایی سازمان

 

افزایش کارایی سازمان با کمک هوش تجاری

افزایش کارایی سازمان با کمک هوش تجاری

 

هوش تجاری به مدیران و رهبران سازمان، امکان دستیابی به داده های بیشتر و دقیق تر از سازمان، به دست آوردن دید كلی نسبت به فعالیت های سازمان و توانایی محك زدن نتایج در برابر سازمان بزرگتر را می دهد که در نتیجه، رهبران می توانند فرصت ها را شناسایی كنند. به عنوان مثال یک بیمارستان می تواند از سیستم عامل های هوش تجاری برای توسعه ی سازمان، افزایش همکاری در بین بخش ها، بهینه سازی تشخیص بیمار، انجام سریعتر معاینات پزشکی و … استفاده کند.

با کمک هوش تجاری، سازمان ها ساعات کمتری را به تجزیه و تحلیل داده ها و جمع آوری گزارشات اختصاص می دهند، همچنین به آن ها فرصت بیشتری می دهد تا از داده ها برای نوآوری در برنامه ها و تولید محصولات جدید خود استفاده کنند.

بهبود تجربه مشتری

هوش تجاری می تواند به طور مستقیم بر تجربه مشتری و رضایت مشتری تأثیر بگذارد. به عنوان مثال شرکت ورایزن (Verizon) ، سیستم های هوش تجاری را در چندین بخش مستقر کرد و بیش از 1500 داشبورد برای کارمندان ایجاد کرد، سپس این داشبوردها، داده های متنی را از جلسات گفتگوی پشتیبانی مشتری استخراج کردند. با استفاده از این داده ها، ورایزن توانست فرصت هایی را برای بهبود خدمات مشتری شناسایی کند و تماس های پشتیبانی را تا 43 درصد کاهش دهد.

بهبود رضایت کارکنان

با کمک هوش تجاری، دپارتمان ها و تحلیلگران فناوری اطلاعات وقت کمتری را برای پاسخگویی به درخواست های کاربران تجاری صرف می کنند. همچنین بخش هایی که بدون تماس با تحلیلگران فناوری اطلاعات به داده های خود دسترسی نداشتند، اکنون می توانند با کمترین آموزش، به تجزیه و تحلیل داده بپردازند. هوش تجاری به گونه ای طراحی شده است که مقیاس پذیر باشد، یعنی داده را برای بخش هایی که به آن نیاز دارند و برای کارکنانی که خواهان داده هستند، ارائه می دهد. نرم افزار BI می تواند برای کاربران غیر فنی که می خواهند داده ها را مشاهده کنند، یک تجربه کاربری یکپارچه و بصری ایجاد کند.

ابزارها و سیستم عامل های هوش تجاری

بسیاری از ابزارها و سیستم عامل های هوش تجاری سفارشی سازی شده، روند تجزیه و تحلیل را ساده می کنند. این امر باعث می شود،کاربران غیر فنی که می خواهند داده ها را مشاهده کنند، به سادگی به داده های موردنیاز خود دسترسی داشته باشد و به راحتی آن ها را درک کنند. همچنین بسیاری از سیستم عامل های BI برای گزارش موقت، تجسم داده ها و ایجاد داشبورد های سفارشی برای چندین سطح از کاربران در دسترس هستند و مدیران می توانند با توجه به نیاز سازمان خود تصمیم گیری کنند.

آینده هوش تجاری

هوش تجاری به طور مداوم با توجه به نیازها و فناوری های تجاری در حال تکامل است، همچنین هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی به رشد خود ادامه خواهند داد، در نتیجه کسب و کارها می توانند بینش های حاصل از هوش مصنوعی را با BI ادغام کنند و به استراتژی کامل تری برای رشد سازمان خود دست یابند.

از طرفی، با تلاش شرکت ها برای دستیابی به داده های بیشتر، تلاش برای به اشتراک گذاشتن داده ها و همکاری بین سازمان ها افزایش می یابد و انجام کار مشترک در بین تیم ها و بخش ها مختلف یک فرآیند ضروری می شود. به همین دلیل سازمان ها به دانش و نرم افزارهای هوش تجاری نیاز خواهند داشت.

سخن آخر

به خاطر داشته باشید که هوش تجاری امکاناتی را برای پیگیری فروش در لحظه فراهم می کند و همچنین به کاربران این امکان را می دهد تا به اطلاعات کاملی در مورد رفتار مشتری، پیش بینی سود و … دست یابند. صنایع متنوعی مانند خرده فروشی ها، بیمه، نفت، بیمارستان ها و … هر ساله در حال پیوستن و استفاده از هوش تجاری هستند.

داشبوردهای مدیریتی یکی از نرم افزارهای موثر در پیش برد اهداف هوش تجاری و افزایش کارکرد سازمان ها می باشد. ما در کوشان تک برای بهبود عملکرد سازمان ها و رسیدن به نتایج موفقیت آمیز در پروژه ها، داشبوردهای مدیریتی را طراحی و تولید می کنیم. برای انتخاب نرم افزار داشبورد مدیریتی مناسب با ما در کوشان تک تماس بگیرید.

نوشته شده توسط: نرگس گرامی

منبع: وب سایت Tableau

نظرات خود را اضافه کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *