اهمیت سیستم نوبت دهی و مدیریت صف در بیمارستان ها

اهمیت سیستم نوبت دهی و مدیریت صف در بیمارستان ها

بیمارستان ها، کلینیک ها و مراکز درمانی باید با دقت و احتیاط فراوان، روند حضور افراد و همچنین فرآیند درمان آن ها را در مراکز درمانی کنترل و دنبال کنند. تفاوتی نمی کند که از سیستم نوبت دهی آنلاین استفاده می کنید یا از نوبت دهی حضوری، کنترل روند حضور افراد در مراکز درمانی مسئله ای بسیار با اهمیتی است، زیرا بیماران هنگام حضور در بیمارستان ممکن است با چالش هایی مانند: تاخیر در هنگام پذیرش، افزایش زمان انتظار و …. رو به رو شوند که می تواند منجر به افزایش نارضایتی بیماران و در نتیجه کاهش درآمدها شود. در ادامه این مقاله از مجله کوشان تک خواهیم گفت که سیستم نوبت دهی بیمارستان چگونه می تواند در کاهش مشکلات موثر باشد و به بهبود شرایط کمک کند.

اهمیت سیستم نوبت دهی بیمارستان

بسته به شرایط پزشکی بیماران و نیاز های آن ها، بخش های مختلفی در  بیمارستان ها و مراکز درمانی وجود دارد که ممکن است باعث تأخیر در پذیرش بیماران شود. تاخیر بی مورد می تواند بیماران را ناراضی و به طور بالقوه سلامتی آن ها را در معرض خطر قرار دهد.

از طرف دیگر معمولا بیماران پیش از حضور در مراکز درمانی دچار استرس یا نگرانی می شوند و می خواهند در سریعترین زمان ممکن ویزیت و معاینه و بلافاصله همه کارها انجام شود، بنابراین ساده سازی روند حضور افراد در مراکز درمانی در افزایش رضایت بیمار نقش مهمی ایفا می کند. این همه ماجرا نیست، کاهش زمان ارائه خدمات در بیمارستان ها برای بیماران بسیار با اهمیت است، زیرا برای انجام برخی از خدمات باید مراحل مختلفی طی شود، به عنوان مثال، برای خدمت دندانپزشکی معمولا باید روند زیر طی شود:

  • ابتدا قرار ملاقات با دندانپزشک
  • سپس عکسبرداری با اشعه ایکس
  • پس از آن معاینه ی دوباره توسط پزشک
  • در آخر شروع فرآیند درمان

بیماران انتظار دارند که تمام مراحل خدمات پزشکی در یک روز یا حتی در چند ساعت انجام شود، بنابراین بیمارستان ها باید به فکر راه حلی باشند تا زمان انتظار را کاهش و پزشکان، کارکنان، آزمایشگاه ها و سایر منابع را به شکلی مدیریت کنند که بالاترین کارایی را داشته باشند. ارائه خدمات در مراکز درمانی باید به گونه ای باشد که بیمار با چهره ای شاد از مرکز خارج شود.

سیستم نوبت دهی و مدیریت صف حرفه ای می تواند به بیمارستان ها، کلینیک ها و سایر بخش های صنعت بهداشت و درمان کمک کند تا به اهداف خود در زمینه ی افزایش رضایت بیماران دست یابند.

مزیت های سیستم نوبت دهی بیمارستان ها

مزیت های سیستم نوبت دهی و مدیریت صف

مزیت های سیستم نوبت دهی و مدیریت صف

 

سیستم نوبت دهی و مدیریت صف می تواند به طور قابل توجهی تجربه بیمار و کارایی کارکنان را بهبود بخشد، همچنین این نرم افزار مزایای دیگری نیز برای بیماران و بیمارستان ها دارد که در ادامه شرح خواهیم داد.

  • مدیریت کارآمد روند حضور بیماران در مراکز درمانی

سیستم نوبت دهی بیمارستان ها، کلینیک ها، آزمایشگاه ها، داروخانه ها و سایر مراکز درمانی به کارمندان و مدیران این امکان را می دهد تا روند حضور بیمار را به طور موثری مدیریت کنند. این سیستم به طور قابل توجهی، زمان انتظار بیمار را کاهش می دهد و ارائه خدمات را بهبود می بخشد.

از طرف دیگر بیماران مختلف به درمان های متفاوتی نیاز دارند، به همین دلیل سیستم مدیریت صف برای پیشخوان ها یا بخش های مختلف به شکل جداگانه و براساس نیاز هر بخش طراحی و مدیریت می شود. نرم افزار نوبت دهی بیمارستان این امکان را می دهد تا به راحتی و به شکل خودکار سیاست ها و قوانین مربوط به رسیدگی به بیماران خود را اجرا کنند.

  • پروتکل های مسیریابی خودکار بیمار

سیستم نوبت دهی بیمارستان به مدیریت این امکان را می دهد تا پروتکل هایی را برای مسیرهای مختلف پیکربندی و ایجاد کند که بیماران به شکل خودکار و بر اساس پروتکل ها مسیریابی شوند. این ویژگی به شکل قابل توجهی زمان ارائه خدمات را کاهش و هر بیمار را به شکل خودکار به سمت دفاتر پیشخوان، بخش ها و پزشک خود هدایت می کند، در غیر این صورت بیماران باید در یک صف طولانی منتظر بمانند. این سیستم به مدیریت کمک می کند تا محیط آرامش بخشی را برای بیماران و همراهان آن ها فراهم کند.

  • تعیین وقت از راه دور

تعیین وقت از راه دور این امکان را به بیماران می دهد که حتی قبل از حضور فیزیکی در بیمارستان، امکان ثبت نام و تعیین وقت قبلی برای آن ها فراهم باشد. این ویژگی با چندین روش قابل دستیابی است و به سیاست ها و استراتژی های بیمارستان بستگی دارد. بیماران می توانند از طریق سایت یا با استفاده از برنامه های تلفن هوشمند و یا از طریق ایمیل، تماس تلفنی یا پیام کوتاه برای گرفتن نوبت اقدام کنند. برنامه های تلفن هوشمند و تماس تلفنی از محبوب ترین روش های ثبت نام هستند. ثبت نام از راه دور، زمان انتظار بیمار را کاهش می دهد و در نتیجه موجب افزایش رضایت بیمار می شود، علاوه بر این امکان انعطاف پذیری بیشتری را در مدیریت سفر بیمار فراهم می کند. همچنین برنامه های نوبت دهی که بروی تلفن های هوشمند نصب می شوند، بروزرسانی های بی درنگ و ویژگی هایی دیگری را ارائه می دهند که می تواند به بیمار و پرسنل نیز کمک کنند.

  • امکان ادغام نرم افزار نوبت دهی بیمارستان با سایر سیستم ها

سیستم نوبت دهی و مدیریت صف را می توان با سایر ابزارهای شرکتی مانند ERPs ، Intranet ، HR Systems ادغام کرد. ادغام معمولاً از طریق سرویس های وب ایمن یا API انجام می شود و به سیستم نوبت دهی و مدیریت صف این امکان را می دهد تا در لحظه با سایر سیستم ها ارتباط برقرار کند و سپس هماهنگ شود. به عنوان مثال، اگر پزشکی یک روز به مرخصی برود، تمام قرارهای وی به شکل خودکار کنسل و دوباره  برنامه ریزی می شود و از طرف دیگر بیماران به طور خودکار مطلع و کارکنان دیگر نگران تماس ده ها بیمار و اطلاع رسانی به آنها یا تعیین وقت ملاقات جدید نیستند. بسیاری از مزایا و ویژگی های دیگر وجود دارد که به راحتی می توان با ادغام با ابزارهای دیگر برای بیمارستان ها به دست آورد.

  • افزایش رضایت کارکنان

سیستم مدیریت صف برای بیمارستان ها، کلینیک ها، مراکز واکسیناسیون، آزمایشگاه ها و داروخانه ها دارای مزایای بسیاری است، که یکی از آنها اتوماسیون است. این ویژگی به طور قابل توجهی با کاهش کار کارکنان، رضایت آن ها را افزایش و تأثیرات مثبتی بر ارائه خدمات و تجربه بیمار دارد. تجربه بهبود یافته بیمار، تضمینی برای رشد مداوم و بلند مدت تجارت است.

سخن آخر

سیستم نوبت دهی و مدیریت صف برای بیمارستان ها، کلینیک ها، آزمایشگاه ها و سایر مراکز درمانی می تواند معجزه کند. این امر، کاهش هزینه، محبوبیت، رشد مداوم و سودآوری زیاد را تضمین می کند.

اگر در بخش بهداشت و درمان فعالیت می کنید و به دنبال افزایش رضایت بیماران و سودآوری هستید، با کوشان تک تماس بگیرید و سؤالات خود را در رابطه با روند اجرای سیستم نوبت دهی با ما در میان بگذارید.

نوشته شده توسط: نرگس گرامی

منابع: وب سایت rsiconcepts.com

نظرات خود را اضافه کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


× پشتیبان فنی