آنچه که باید درباره ی داشبورد های هوش تجاری بدانید

آنچه که باید درباره ی داشبورد هوش تجاری BI بدانید

داشبورد هوش تجاری یا همان داشبورد مدیریتی در واقع مدیریت اطلاعات و مصورسازی آن ها به صورت نمودار و… می باشد که از آن برای تجزیه و تحلیل داده های سازمان شما استفاده می شود. مدیران و کارکنان می توانند با کمک ابزار های موجود در داشبورد BI، نمودارها و گزارش ها را در یک صفحه ترکیب کرده و نمای کلی از تجزیه و تحلیل داده ها بدست آورند. داشبورد ها یکی از محبوب ترین قابلیت های سامانه Bi می باشند، زیرا آن ها به راحتی قابل فهم هستند و به شما این امکان را می دهند که اطلاعات بدست آمده را سفارشی کرده تا نمونه گزارش مدیریتی تهیه کنید و در نهایت نتایج تجزیه و تحلیل خود را با دیگران به اشتراک بگذارید.

هدف یک داشبورد هوش تجاری

داشبورد مدیریتی کامل ترین ابزار برای پوشش دهی استراتژی هوش تجاری هر سازمان است. داشبوردها به صورت هدفمند ساخته می شوند و برای تجزیه و تحلیل داده ها و بهبود تصمیمات تجاری طراحی می شوند. به جای اینکه تحلیلگران به طور دستی صفحات گسترده را تدوین کنند، سیستم عامل های مدرن هوش تجاری می توانند از طریق داشبوردهای تحت وب، داده ها را تجزیه و تحلیل کنند و به اشتراک بگذارند. همچنین کاربران می توانند با استفاده از ابزارهای قدرتمند سامانه BI، داشبوردهایی برای بررسی و نتیجه گیری پروژه ها ایجاد کنند.

داشبورد های هوش تجاری در مقایسه با گزارش های مدیریتی

داشبوردها و گزارش ها برای هوش تجاری بسیار مهم هستند و در واقع داشبوردها می توانند به تصمیم گیرندگان در درک گزارشات پیچیده کمک کنند. داشبوردها برای کاربرانی مناسب هستند که می خواهند با یک نگاه به خلاصه ای از عملکردها دست یابند. اما گزارش های مدیریتی مربوط به کاربرانی است که به جزئیات بیشتری احتیاج دارند و می خواهند داده ها را به صورت جزئی تجزیه و تحلیل کنند. از این رو گزارشات مدیریتی نگاه های جزئی تر و مشخص تری را دریک حوزه خاص ارائه میدهند، در صورتی که داشبوردهای هوش تجاری نگاه جامع از عملکرد کل مجموعه را در اختیار مدیران و کاربران قرار می دهند. داشبوردها و گزارش ها می توانند با هم کار کنند تا دیدی جامع از روندها و بینش ها به کاربران ارائه بدهند. داشبورد مدیریتی را می توان با استفاده از فناوری فضای ابری در لحظه بروزکرد اما گزارش های مدیریتی ایستا هستند. داشبوردهای هوش تجاری بیشتر بصری و تعاملی هستند، در صورتی که گزارش های مدیریتی بیشتر به صورت متنی و آماری می باشند.

ویژگی های اصلی داشبورد مدیریتی

امروزه، بسیاری از نمونه های داشبورد هوش تجاری ویژگی های زیر را به کاربر ارائه می دهند:

  • رابط قابل برنامه ریزی
  • تعامل
  • امکان استفاده از داده در لحظه
  • دسترسی از طریق مرورگر وب
  • الگوهای استاندارد
  • قابلیت به اشتراک گذاری داده ها برای تقویت همکاری

این ویژگی ها به کاربران و سازمان ها کمک می کنند تا با استفاده از داشبوردها به منافع خود دست یابند.

مزایای داشبورد BI

مزایای داشبورد هوش تجاری

مزایای داشبورد هوش تجاری

 

داشبورد BI خلاصه ای از درک و تجسم تجزیه و تحلیل داده ها است که با یک نگاه اجمالی به بررسی چندین حوزه کسب و کار می پردازد. اجرای داشبوردها مزایای قابل توجه بسیاری برای سازمان ها دارند، از جمله:

ساده سازی داده ها

داشبورد های مدیریتی، سازمان ها را قادر می سازد تا داده های پیچیده را برای کاربران غیر فنی به راحتی قابل فهم و قابل دسترسی کنند. متخصصان فناوری اطلاعات چهارچوب اولیه را به عنوان نقطه شروع ایجاد می کنند و کاربران می توانند داشبورد BI خود را ایجاد و مشاهده کنند. همچنین سلف سرویس BI، کاربران غیر فنی را قادر می سازد تا با داده ها ارتباط برقرار کنند، برای مثال، شرکت چیپوتل  Chipotle توانسته با استفاده از داشبورد، نمایی یکپارچه از رستوران های خود ایجاد کند و فرآیندهای تحلیلی آن ها را ساده نماید.

شناسایی سریعتر روندها

مصورسازی داده ها با کمک داشبورد BI می تواند به کاربران تجاری در شناسایی روندها کمک کند. آن ها می توانند نسبت به روندهای مثبت هشدار دهند، روندهای منفی را منزوی کرده و تحلیل هایی برای پیش بینی آینده ارائه دهند، برای مثال، وقتی چارلز شواب داشبوردهای سازمانی را برای ردیابی عملکرد شعب بانک های خود ایجاد کرد، آن ها توانستند رضایت مشتری از محصولات خود را بدون تجزیه و تحلیل صفحات گسترده ردیابی کنند.

صرفه جویی در زمان

با استفاده از داشبورد مدیریتی، دیگر زمان با ارزش افراد برای تولید گزارشات از چندین سیستم به هدر نمی رود. در عوض، داده ها از یک منبع متمرکز تهیه شده و با استفاده از ویژگی مصورسازی داده ها (نمودارها و…) در داشبوردهای مدیریتی به سادگی  نمایش داده می شوند.

پیش بینی بهتر

با تحلیل و بینش بیشتر در مورد چرخه خرید هر مشتری، می توان نیازهای آینده ی  آن ها را با استفاده از اطلاعات تاریخی، با دقت بیشتری پیش بینی کرد. مشاغل می توانند بطور موثرتری برای نوسانات تقاضا در چرخه کسب و کارهای آینده برنامه ریزی کنند و همچنین اهداف قابل اندازه گیری را مشخص کرده تا به نتایج موفقیت آمیز دست یابند.

شاخص های اصلی عملکرد

داشبوردهای مدیریتی داده ها را از مناطق مختلفی تهیه می کنند و سپس برای درک راحت تر، اطلاعات را به صورت نمودار نشان می دهند. این ویژگی به مدیران یک تصویر کلی از KPI های کنونی ارائه می دهد تا ضمن ایجاد بینش عملی، جنبه های مختلف هر عملکرد را ارزیابی کنند.

کنترل موجودی

با بررسی لحظه به لحظه موجودی ها، کارکنان فروش می دانند چه اقلامی در انبار موجود است و در کجا قرار دارند. داشبوردها با استفاده از داده های دقیق تاریخی ، بهینه سازی مقادیر تأمین، تخصیص موجودی در فروشگاه ها و به حداقل رساندن خطر عرضه سهام ، کنترل موجودی کالا را بهبود می بخشند.

تجزیه و تحلیل مشتری در لحظه

با تجزیه و تحلیل دقیق و واقعی در مورد رفتارهای مشتریان فعلی هنگام خرید، شانس بیشتری برای دستیابی به نرخ بقاء بالاتر و افزایش درآمد دارید. تجزیه و تحلیل مشتری در لحظه به تیم های فروش این امکان را می دهد تا در زمان مناسب بر مشتریان موردنظر تمرکز کنند و اطمینان حاصل کنند که تلاش ها و فعالیت های بازاریابی به سمت مشتریان هدف، متمرکز شده است.

تصمیم گیری بهتر

اگر در حال تهیه گزارش برای کل سازمان هستید و یا در زمینه ی تجزیه و تحلیل فرآیندهای عملکردی کسب و کار فعالیت می کنید، یک داشبورد مدیریتی به شرکت ها این امکان را می دهد تا داده های اصلی را سریع و دقیق تجزیه و تحلیل کنند و با کمک  مصورسازی داده ها، مقادیر زیادی از داده را به روشی قابل درک ارائه دهند. این ویژگی به سازمان ها کمک می کند تا معنای داده را به سادگی تشخیص دهند و تصمیمات بهتری راجع به تجارت اتخاذ کنند.

دسترسی به داشبورد در هر مکان

داشبوردهای مدیریتی به صورت تحت وب در دسترس هستند و این ویژگی امکان اتصال، تعامل، ارزیابی و تجسم هرگونه داده از منابع مختلف در هر دستگاهی را برای سازمان ها فراهم می کنند. یک داشبورد BI، برای نصب و مدیریت به تلاش کمی احتیاج دارد و از همه مهم تر این که، برای شما این امکان را فراهم می کند تا هوش تجاری شما را در هر مکان در دسترس باشد.

ارزیابی رویکردهای مدرن داشبورد BI

ارزیابی رویکردهای مدرن هوش تجاری

ارزیابی رویکردهای مدرن هوش تجاری

 

رویکردهای مدرن داشبورد BI از ابزارهایی پشتیبانی می کند که کاربران در هر سطح از مهارت بتوانند با کمک آن ها تجزیه و تحلیل داده ها را انجام دهند و تعامل بهتری برقرار کنند. ترکیب اهداف تجاری و داده ها می تواند تجارت شما را به فرهنگ داده تبدیل کند.

سخن آخر

داشبورد هوش تجاری ابزاری برای مدیریت اطلاعات است که از فناوری مصورسازی داده ها برای تحلیل و نمایش بصری اطلاعات به روشی کاربردی و مفید استفاده می کند. همچنین داشبورد ابزاری مفید برای کمک به اندازه گیری عملکرد و مدیریت کنترل موجودی در سازمان های بزرگ می باشد.

مزایای داشبوردهای مدیریتی که در این مقاله مورد بحث قرار گرفتند از مهمترین ویژگی های داشبوردها می باشد، اما این نرم افزارها بیشتر از آنچه که در این مقاله گفته شد می توانند به بهبود عملکرد سازمان شما کمک کنند.

اگر تصمیم دارید با کمک تجزیه و تحلیل داده ها و با استفاده از داشبوردهای مدیریتی، به یک برند شناخته شده در حوزه کسب و کار خود تبدیل شوید، با کوشان تک تماس بگیرید. ما در هر قدم همراه شما هستیم.

نوشته شده توسط: نرگس گرامی

منبع: وب سایت tableau.com

نظرات خود را اضافه کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


× پشتیبان فنی